ورود عضویت

اشتیاقی برای نوشتن

اشتیاق یه پارامتر خیلی مهم در دنیای داستان نویسی هست. ممکنه شما تجربه ی زیادی در زمینه ی داستان نویسی داشته باشید و بدونید که به صورت پیش فرض، هر چیزی که بنویسید میتونه مخاطبا رو تحت تاثیر قرار بده، ولی یه روز به خودتون میاید و می‌بینید که دیگه مشتاق حرف زدن و داستان سرایی نیستید.

این دیگه یه مشکل مرتبط با فرهنگ لغات یا گرامر نیست، یه انسداد روانیه ولی ازونجایی که مشکل خیلی از نویسنده هاست، طی این مطلب کمی در موردش قراره صحبت بشه.

ما به طور مداوم در حال فکر کردنیم و میتونیم در عرض یک ساعت، یک داستان بسیار طولانی رو توی ذهنمون بسازیم و به سرانجام برسونیم؛ اما نوشتن این افکار میتونه زمان زیادی رو به خودش اختصاص بده و چالشای زیادی ایجاد بشه.

نوشتن یک کنش اجتماعیه و به ما اجازه میده تا افکارمون رو با بقیه در اشتراک بذاریم. چه بخوایم چه نخوایم، وقتی نوشته ای رو منتشر میکنیم در تلاش برای ارتباط گرفتن با دیگران و ذهنشون هستیم.

یکی از مهم ترین مسائلی که میتونه اشتیاق به نوشتن رو کاهش بده اینه که می‌بینیم دیگران لزوما اونطوری که ما دوست داریم تحت تاثیر قرار نمیگیرن. این موضوع در روانشناسی با کلمه ی گشتالت تعریف میشه. گشتالت توضیح میده که تجربه ی هر فرد از مواجهه با یک سیستم معنایی میتونه متفاوت باشه و این در مورد داستان ها هم صدق میکنه.

تفاوت تجربه ی فردی که یک محتوا رو خلق میکنه در کنار فردی که صرفا محتوا رو مطالعه میکنه هم میتونه خیلی متفاوت تر باشه. نویسنده جزئیات زیاد و حتی ناگفته های زیادی رو میدونه و بر این اساس در مورد داستانش فکر میکنه. معانی و داستان ها قادرن برای ما یه تجربه ی ذهنی ایجاد کنن. همه ی کامنت هایی که برای داستانتون میاد، واکنش ها و تعداد لایک ها توصیف کننده ی اینه که داستان شما تونسته چه احساسی رو درون دیگران زنده کنه.

اونچه که باعث از بین رفتن اشتیاق میشه میتونه نتیجه ی این باشه که ما نمیتونیم جامعه ی هدفمون رو پیدا کنیم. داشتن شنونده یا افرادی که بتونن تاثیر مناسبی از نوشته هامون بگیرن بخش زیادی از مشکل اشتیاق رو حل میکنه.

دنیای ناول های شرقی اتمسفر قابل مطالعه و نسبتا قابل پیش بینی داره، ژانرای اکشن محبوبن، محتوا نباید زیاد سخت و پیچیده باشه، شخصیتا عموما تا حد زیادی خودمحور و فرد گرا هستن. اگر شما فردی باشید که با همچین ایده آل ها و ارزش هایی ناسازگار باشه این احتمال خیلی زیاده که نتونید توی همچین کامیونیتی ای، با اشتیاق فعالیت کنید و بنویسید.

توجه داشته باشید که چیزی مثل ژانر اکشن به خودی خود میتونه مفاهیم زیادی داشته باشه. اگر اشتیاقی برای نوشتن داستان یک شخص که در نتیجه ی مبارزات زیاد به درجه ی قهرمانی میرسه و با خون ریزی قادر به ایجاد صلح و ثروت میشه ندارید میتونید ضد قهرمان ها رو خلق کنید و اونا رو با قلم خودتون مورد قضاوت قرار بدید.

قضاوت کردن دیگران، بر خلاف باورایی که در عرف عمومی وجود داره نقش زیادی در رشد ذهنی ما و بهبود تجربه مون داره. ما در تصمیم گیری های مهم زندگی بعضا لازمه تا افراد رو به صریح ترین شکل ممکن، حداقل توی ذهنمون، مورد قضاوت قرار بدیم و ببینیم که آیا همراه یا همفکر شدن با این افراد با ارزش های ما همخوانی داره یا نه؟

اغلب نویسنده ها از شخصیت هایی مشابه خودشون برای پیشبرد داستان استفاده میکنن که این موضوع گاها با توجه به علایق و سلایق خاصی که دارید میتونه مشکلاتی رو ایجاد کنه، مهم تر از همه اینکه ممکنه باعث بشه نتونید با صراحت در مورد احساسات و افکار خودتون صحبت کنید.

اما خلق یک شخصیت متضاد یا متفاوت و قرار گرفتن درون ذهنیت و دنیای این فرد جدید به شما اجازه میده تا شخصیت ها و افکار متفاوت با خودتون رو اونطور که دوست دارید قضاوت کنید و سرنوشتشون رو اونطور که فکر میکنید منطقی تر و درست تره به دیگران نشون بدید.

در یک جمع بندی میشه گفت که شاید شما نتونید همه‌ی اونچه که بهش علاقه و باور دارید رو به راحتی و در قالب ادبیات داستانی بنویسید اما با قضاوت اونچه که دیگران به دنبالش هستن میتونید یک تعامل متفاوت رو با دیگران داشته باشید و ضمن خلق تجربه ای که میتونه جذبشون کنه، یک تلنگر هم به مفاهیمی که در نظرتون نابهنجار هستن بزنید.

وقتی شما در مورد موضوعی صحبت کنید که با ارزش ها و افکارتون هماهنگه، اشتیاق شما در مورد نوشتن هم میتونه افزایش پیدا کنه. در این مواقع بهتره دنبال اون نقطه عطف یا موضوعی باشید که بیشترین اشتراک رو با شما و جامعه ی هدفتون داره.

پاورقی
برای مطالعه ی بیشتر در مورد گشتالت:
https://www.britannica.com/science/Gestalt-psychology

مفهوم اشتیاق در روانشناسی:
https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-search-meaning-after-age-50/202202/the-importance-genuine-enthusiasm

طرح موضوع و انتخاب ایده برای نوشتن:
https://www.masterclass.com/articles/how-to-find-story-ideas-for-your-novel

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *