ورود عضویت

نقدی بر ناول سیستم بقا

  • نویسنده: NovelEast
  • 25 دی 1401

عنوان مقاله: آیا ما لایق زنده موندن هستیم؟ نقد و بررسی محتوای ناول سیستم بقا

نویسنده‌: Laura30

 

 

اگه از من بپرسید که مهم ترین مزیت داستان‌هایی با محوریت بقا و حیات در شرایط دشوار چیه؟ باید بگم که این داستان‌ها تصویری از تجربه‌ی روانی بسیاری از ما آدم‌ها از عصر جدیدی هست که با سمبل‌های مرتبط با مفهوم “فراوانی” محاصره شده. در داستان سیستم بقا، اول از همه فردی رو می‌بینیم که از یک دنیای کاملا امروزی به محیطی بدوی پرتاب میشه و این آغاز خط داستانی و چالش‌هایی از جنس متفاوته.

چی میشه اگر ما با تجربه، پیش زمینه و ذهن امروز خودمون، ناگهان وارد دنیایی متفاوت بشیم که تماما بر اساس بدوی‌ترین قوانین بقا شکل گرفته و در اون، با ترکیبی از قدرت‌های فراانسانی و المان‌های طبیعت، در مورد چیستی و نحوه‌ی زنده موندن خودمون فکر کنیم؟

آهنگ تصویرسازی در ناول سیستم بقا

شیوه‌ی بیان اتمسفر داستانی، می‌تونه بسته به سلیقه و برنامه‌هایی که نویسنده در پیش داره به صورت های کاملا متفاوتی صورت بگیره. در ناول سیستم بقا شما شاهد تصویرسازی‌ای بسیار شبیه به نقاشی‌های دوره‌ی رمانتیک رو به رو هستید. کلمات حتی در حماسی‌ترین و اکشن‌ترین صحنه‌ها هم روند ملایم خودشون رو حفظ میکنن و صحنه‌ها با پرسپکتیو کامل و سایه روشن‌های قوی در ذهن شما ایجاد میشن.

کاراکتر اصلی داستان، در ابتدا به عنوان شخصیتی تاثیرپذیر و منفعل از اتمسفر اطراف خودش توصیف میشه. این موضوع در تضاد با شخصیت‌های خودمحور و در خود غرق شده هست. رایان، هر چقدر که میگذره بیشتر طبیعت اصیل و هماهنگ خودش با قوانین دنیا رو نشون میده و این موضوع و خلاقیتی که از خودش نشون میده، در واقع آشکار کننده‌ی جنبه های پنهان نبوغ‌اش هست که تا قبل از این اتفاق، در نظرش هیچ نمود و تجسمی نداشتن.

از این فرآیند میشه اینطور استدلال کرد که هر چند رایان یک دنیای مدرن رو ترک کرد و وارد یک فضای بدوی شد، اما به نظر میرسه که در این فرآیند تناسخ، در واقع روح رایان بود که از قید و بند‌ها آزاد شد تا خوده واقعیش رو کشف کنه و ارتقا ببخشه.

ناامیدی از انسان و نقش این موضوع در ایجاد نقطه عطف‌های داستانی

سیستم‌های گزینش افراد مبارز و منتخب، در داستان‌هایی مثل سیستم بقا، عموما بر اساس یک فلسفه بافی خاص صورت می‌گیره. این فلسفه توصیف کننده‌ی عمق ناامیدی از انسان هست. افراد منتخب ممکنه به خاطر هوش خاص خودشون و به صورت رندوم دستچین بشن و در برخی موارد ممکنه توسط افرادی بیگانه و متعلق به تمدن‌های پیشرفته به محیط جدیدی منتقل بشن.

با این وجود، نقطه مشترک این داستان‌ها در پیدا کردن جوابی برای این پرسش هست: آیا ما لایق زنده موندن هستیم؟

وقتی به ساز و کار این داستان نگاه می‌کنیم، به نکته‌ای برمی‌خوریم که در جریان زندگی روزمره ممکنه که چندان بهش توجه نکنیم. چالش‌هایی که میزان لیاقت افراد منتخب برای زنده موندن رو تعیین میکنن کاملا مرتبط با طبیعت هستن. یعنی اینکه شما هر چقدر هم دارای قدرت‌های ذهنی خاص باشید، لازمه این قدرت رو در نحوه‌ی تعامل با طبیعت اطراف تون نشون بدید.

این طبیعت شامل المان‌های بسیار ساده‌ای هست که بشر امروز داره ارتباط کمتری باهاشون برقرار میکنه و براش تبدیل به تصاویری در تلویزیون میشن. مثل رو به رو شدن با انواع حیوانات و یا طبیعت بکر و پیچیده و گسترده که در زمانی بسیار دور، بستر شکل گیری اولین تمدن‌های ما بودن.

در داستان سیستم بقا، شخصیت اول، پا به این طبیعت وحشی و فراموش شده میذاره و با وجود قدرت‌های ذهنی پیشرفته، می‌بینه که چقدر در مقابل این طبیعت بکر، شوکه و دستپاچه است.

چرا خوندن رمان سیستم بقا رو طی این روز‌ها به شما توصیه می‌کنیم؟

 

 

لایت ناول هایی با موضوع بقا

 

هر چند در زندگی امروز ما، گرگ‌ها و روش‌های بدوی بقا کاربرد فیزیکی ندارن اما فرهنگ عمومی جوامع ما، پر از اصطلاحات و باور‌هایی هست که روی خطوط شیوه‌های بدوی بقا در حرکت هستن. ما توی ادارات و سیستم‌های بورژوایی خودمون به دنبال گرگ‌هایی برای ایجاد رعب، خوک‌هایی برای کسب درآمد و شیر‌هایی برای خوش منظری و اثبات شکوه هستیم.

ما با ثروت، از خودمون طاووس های لاکچری می‌سازیم و در دوره‌های بحرانی مثل کرونا، در سراسر جهان شاهد بسیاری از گروه‌ها و افراد هستیم که ترجیح میدن با شیوه‌های بدوی بقا و زنده موندن، گروه ها و افراد ضعیف‌تر رو پشت سر بذارن و نسل خودشون حفظ کنن.

چنین بحران‌هایی هر چند ما رو وارد یک تناسخ جدید و دنیای شبیه سازی شده یا بازی رایانه‌ای یا سرزمین‌های سوررئال نمیکنن اما شخصیت ما رو شدیدا به چالش می‌کشن تا انتخاب کنیم که توی این دنیای پیچیده، قصد داریم کدوم شخصیت و پتانسیل خودمون رو به نمایش بذاریم؟ برای چه چیزی بجنگیم و به خاطر چه اهدافی زنده بمونیم؟ تبریک میگم به سیستم بقا خوش اومدید، این شکل واقعی زندگی ماست.

جمع بندی

ناول سیستم بقا همچنان در حال انتشاره و این نقد، بر اساس قسمت‌های منتشر شده صورت گرفته و تا جای ممکن سعی شد که از اسپویل خطوط داستانی و اتفاقاتی که لذت شنیدن‌شون در جریان مطالعه‌ی ناول وجود داره خودداری بشه. امیدواریم که نویسنده با انگیزه‌ی خوبی به نوشتن این ناول ادامه بده و بتونه در نهایت به ایده آل‌های خودش در جریان خلق یک اثر ادبی و هنری برسه.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *