ورود عضویت

ناول چیه؟ از سیر تا پیاز ماجرا!

  • نویسنده: NovelEast
  • 21 اسفند 1400

ا‌ول بیاید با یک مقدمه شروع کنیم:

اگه اهل انیمه دیدن یا مانگا خوندن باشید، احتمالا تا الان اسم کارهایی Solo Leveling، Mushoko Tensie و Overlord به گوشتون خورده. این کارها همشون از یک‌جا سرچشمه می‌گیرن و اون هم کتاب‌هاشونه که سال‌ها قبل نویسنده اون‌ها رو به قلم تحریر در آورده و بعد شرکت‌هایی که جذب داستانشون شدن، قبول کردن تا با اقتباس از اون‌ها، انیمه و مانگا طراحی و منتشر کنن.

اسم این کتاب‌هایی که در بالا ازشون حرف زدیم ناولِ (Novel). در کل سه نوع ناول وجود داره:

لایت ناول‌ها (Light novels)

وب ناول‌ها (Web novels)

ویژوال ناول‌ها (Visual novels)

دسته‌ی اول که لایت ناول‌ها هستن، حالت رسمی دارن. اون‌ها از زیر دست ویراستارها و صفحه‌آراها رد میشن و در مرحله‌ی بعد هم چاپ میشن. یک فرق اساسی که میشه بین رمان‌ها و لایت‌ناول‌ها گذاشت، اینه که در لایت‌ناول‌ها عموما شاهد یکسری تصاویر هستیم تا نویسنده بتونه وضعیت رو هر چه بهتر برای ما به نمایش در بیاره و توصیف کنه.

دسته‌ی دوم که وب‌ناول‌ها یا به قولی رمان‌های اینترنتی هستن که تنها روی اینترنت منتشر میشن و گاهاً ویراستاری بر روی اون‌ها نظارت نمی‌کنه. این دسته برعکس دسته‌ی اول، توی خودشون عکسی ندارن. بسیاری از وبتون‌های کره‌ای هم از روی همین وب‌ناول‌ها طراحی میشن، مثل سری Solo Leveling و The beginning after the End. البته یک نکته‌ی جالب هم این وسط وجود داره؛ وب‌ناول‌های ژاپنی عموما به‌صورت رایگان در سطح اینترنت منتشر میشن و حکم سرگرمی برای نویسنده دارن. در مرحله‌ی بعد اگر کار نویسنده از شهرت خوبی برخوردار بشه و طرفدار زیادی پیدا کنه، اون اثر رو اینبار در قالب رسمی‌تر و ویراستاری شده و در حالت چاپی منتشر می‌کنن که در واقع همون لایت‌‌ناول‌ها هستن. اما این قضیه در کشورهای چین و کره مقداری فرق می‌کنه. در این دو کشور چیزی به اسم لایت‌ناول وجود داره و نویسنده‌ها کارهای خودشون رو به‌صورت رسمی و فقط در اینترنت و اون هم تحت لایسنس سایت‌های خاص منتشر می‌کنن که برای خوندن اون‌ها لازمه پول پرداخت بشه.

دسته‌ی سوم هم ویژوال ناول‌ها هستن. این دسته مقداری با قبلی‌ها متفاوتن چرا که دیگه ما با کاغذ و قلم سر و کار نداریم و داستان ما در طی یک بازی روایت میشه. از مشهورترین کارهایی که از روی اون‌ها انیمه هم ساخته شده، میشه به سری Stein gates و Fate اشاره کرد.

اما این رمان‌هایی که دربارشون حرف زدیم با رمان‌های عادی و فرق میکنن؟

در کل بله، چرا که هدف متفاوتی رو هم دنبال می‌کنن. اگر به بیان ساده بخوایم بگیم، در ابتدا لایت‌ناول‌ها برای جامعه هدف کودک و نوجوان منتشر شدن و قصد این بود تا نویسنده بتونه با لحنی ساده‌تر منظورش رو برسونه و از طرفی، با استفاده از یکسری المان‌ها هیجان بیشتری رو هم در داستانش ایجاد کنه. بذارید تا چندتا مثال براتون بزنم.

وجود عکس. در این سبک رمان‌ها، نویسنده با کمک یک نقاش، برای شخصیت‌هاش تصویرسازی میکنه تا خواننده‌ بهتر بتونه شخصیت‌ها رو مجسم کنه.

استفاده از اصوات. چیزی که به مقدار زیادی در لایت‌ناول‌های شرقی دیده میشه صحنه‌های مبارزه هستن ولی نویسنده با استفاده از نوشتن صداها(که گاها عجیب و غریبم هستن) سعی میکنه تا فضا رو هیجان انگیز کنه.

نظرتون درباره‌ی چندتا سایت وب‌ناول چیه؟

وب‌سایت‌های متفاوت و بسیار زیادی هستن که می‌تونین برای خوندن نسخه‌ی انگلیسی از اون‌ها استفاده کنید. بعضی از اون‌ها کارهای اورجینال و بعضی هم فقط کارها رو ترجمه می‌کنن. از جمله‌ سایت‌هایی که می‌تونید در اون‌ها کار نویسنده‌ها رو پیدا کنید:

Webnovel.com

Wattpad.com

 

راستی، تو کدوم ژانر رو بیشتر دوست داری؟ 🤔

این روزا ژانر ایسکای که داره غوغا میکنه ولی خودم بیشتر با ژانر رمزالودم که یکی از بهترین‌های این ژانر بازیگر فیلم‌های ماورأطبیعیه. 😃

5 دیدگاه

  1. kazan میگه
    2
    1

    جالب بود 🙂
    عالییییی

  2. VIOLE میگه
    6
    1

    ممنون از مقاله خوبتون👌
    لطفا ناول the beginning after the end روهم ترجمه کنید🙏🙂

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *